دغدغه اشتغال مولد کارخانه چدن/ پای لنگ زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی خوسف

مصاحبه خبرگزاری بازار با مدیر عامل و مشاور کارخانه: دغدغه اشتغال مولد کارخانه چدن/ پای لنگ زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی خوسف بیرجند- کارخانه چدن با اشتغال بیش از 300 نفری همواره دغدغه اشتغال داشته است، اما برای توسعه نیاز است که زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک صنعتی خوسف نیز تأمین شود.

بازار؛ گروه استان‌ها:

نقش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد و تأثیر آن بر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله تولید و اشتغال بر کسی پوشیده نیست، همچنین کمبود سرمایه در هر منطقه عامل اصلی گرفتاری مردم و افتادن آنها در فقر، تنگدستی و مهاجرت است.
خراسان جنوبی نیز علی‌رغم اینکه از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است هنوز نتوانسته جایگاه خود را به خوبی در صنعت و اقتصاد کشور پیدا کند و این به دلیل کمبود سرمایه‌‎گذاری به ویژه سرمایه‌گذار خارجی است که دغدغه اصلی آنها زیرساخت است و در خراسان جنوبی ضعف شدیدی در این موضوع وجود دارد.
کارخانه چدن کویر خاوران در شهرستان خوسف جزو سرمایه‌گذاری‌های خارجی است که اکنون روزانه 200 تن شمش چدن تولید می‌کند و 326 نفر بومی در آن مشغول به کار هستند، همچنین به زودی با راه‌اندازی طرح توسعه خود شمش فولاد هم تولید خواهند کرد که حدود 150 نفر دیگر در آنجا شاغل خواهند شد.
این سرمایه‌گذار چینی علاوه بر خود افراد دیگری را نیز به این شهرستان برای سرمایه‌گذاری آورده است و اعلام آمادگی برای جذب بیشتر سرمایه‌گذار را هم داشته و تنها درخواست تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز در شهرک صنعتی خوسف است.
در همین راستا با «سیدحسن جعفری»، مشاور کارخانه چدن کویر خاوران خوسف و «پینگ های شان»، مدیرعامل کارخانه چدن کویر خاوران خوسف گفت‌وگو کردیم.

اشتغال 326 نیروی بومی در کارخانه چدن خوسف

مشاور کارخانه چدن کویر خاوران خوسف با بیان اینکه گروه سرمایه‌گذاران چینی در خوسف از سال 92 شروع به کار کردند، گفت: در ابتدا مطالعات فنی و آمایشی برای ایجاد چرخه فولاد انجام شد و به دنبال توسعه و ایجاد اشتغال مولد و پایدار بودند.
سیدحسن جعفری اظهار کرد: برای فولاد 75 میلیون دلار و برای واحد تولیدی چدن با ظرفیت 100 هزار تن و 27 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است.
وی تصریح کرد: از سال 93 ساخت کارخانه شروع و در سال 97 به فاز اول و تولید آزمایشی رسید ولی در زمان اوج کار با شیوع کرونا تعطیل و در مرداد سال گذشته باری دیگر راه‌اندازی شد و به زودی نیز علاوه بر شمش چدن، شمش فولاد هم تولید خواهد شد.
به گفتۀ وی اکنون در کارخانه 326 نفر ایرانی، بومی منطقه مشغول به کار هستند و در حدود 100 نفر نیز نیروی چینی که جزو مهندسین و نیروهای فنی هستند، کار می‌کنند.

زیرساخت‌های تأمین شود تا سرمایه‌گذاران بیشتری بیایند
مشاور کارخانه چدن کویر خاوران خوسف با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار چینی این کارخانه به نوعی سفیر ایران در چین است، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران چینی بسیاری را به استان آورده است که می‌تواند برای شهرستان مفید باشد.
جعفری تأکید کرد: تنها کاری که مسئولان استانی لازم است انجام دهند تأمین و تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی خوسف است.
وی تصریح کرد: اکنون قول‌هایی داده شده که شامل تأمین آب 200 لیتر بر ثانیه از پساب فاضلاب که 50 لیتر آن برای کارخانه ما در نظر گرفته شده و ایجاد پست برق 132، همچنین آسفالت جاده ورودی است.
به گفتۀ وی اگر هر چه سریع‌تر این امکانات ضروری تأمین شود در سال‌های نه چندان دور، شهرک صنعتی خوسف به عنوان شهرک صنعتی سرمایه‌گذاران خارجی در کشور معرفی می‌شود.

راه‌اندازی سه کارخانه و اشتغال 800 نفری
مشاور کارخانه چدن کویر خاوران خوسف اظهار کرد: علاوه بر کارخانه چدن در خوسف اکنون دو کارخانه دیگر به نام‌های شرکت آلیاژ برتر خوسف و شرکت پیشرو نفیس افق نیز توسط نزدیکان آقای شان در حال راه‌اندازی است.
جعفری تأکید کرد: همواره دغدغه این گروه سرمایه‌گذار چینی اشتغال پایدار و مولد و حمایت از کارآفرینی بوده و با راه‌اندازی این 3 کارخانه بیش از 800 نفر مشغول به کار خواهند شد، به نوعی که دیگر در شهرستان خوسف بیکار نخواهیم داشت.
وی درخواست کرد: در مقابل این فعالیت‌هایی که انجام می‌شود تنها درخواست سرمایه‌گذار، امنیت سرمایه‌گذاری و حمایت است.
به گفتۀ وی اکنون برخی با شایعه‌سازی‌هایی به دنبال طرد سرمایه‌گذاران در استان هستند که این کار نه تنها برای حوزه اقتصاد استان ضرر دارد بلکه اشتغال افراد زیادی را تحت الاشعاء قرار می‌دهد.

راه‌اندازی شورای اسلامی کار شرکت

مشاور کارخانه چدن کویر خاوران خوسف ادامه داد: ما با مطالبه‌گری درست هیچ مشکلی نداریم و مشکل ما با شایعه‌سازی بی‌اساس است که مسئولان لازم است از این نوع مشکلات جلوگیری کنند.
جعفری تصریح کرد: در راستای شایعات به وجود آمده در 29 خرداد جلسه‌ای با معاون فرماندار، مسئولان اداره کار استان خراسان جنوبی و شهرستان خوسف، دبیر هسته مطالبه‌گری استان داشتیم که با بازدید و دیدن اسناد و مدارک متوجه شدند، هیچ تخلفی صورت نگرفته است.
وی اعلام کرد: این کارخانه به دنبال راه‌اندازی شورای اسلامی کار شرکت و انجام طرح طبقه‌بندی مشاغل و چارت سازمانی است که تا پایان تیر اجرایی می‌شود، تمام این موارد نشان‌دهنده دغدغه سرمایه‌گذار برای ایجاد امنیت شغلی ایرانیان است.
به گفتۀ وی برای جذب نیروی کار که به 300 نفر نیاز داشتیم 365 نفر را برای گزینش انتخاب کردیم و بعد از یک ماه گزینش حتی بیشتر از نیاز، 320 نفر را جذب و 40 نفر دیگر نیز به دلیل اینکه کار آنها مورد تأیید نبود با پرداخت حق الزحمه یک ماه کار، جذب نشدند.

فقط 50 لیتر آب در ثانیه مورد نیاز است
مشاور کارخانه چدن کویر خاوران خوسف در زمینه آب‌بر بودن این کارخانه با ایجاد طرح توسعه فولاد هم گفت: در ابتدای شروع کار باید ارزیابی زیست محیطی و آب بر بودن یا نبودن هر طرح انجام شود.
جعفری افزود: برای این طرح نیز تمام ارزیابی‌ها و مجوزها گرفته شده و هیچ گونه چالش آبی وجود ندارد و تنها نیاز این کارخانه 50 لیتر آب در ثانیه است که مقرر شده از محل پساب فاضلاب تأمین شود.
وی بیان کرد: از چاه‌های کشاورزی حدود 40 لیتر در ثانیه آب برداشت می‌شود و اشتغال‌زایی آن مشخص است اما برای کارخانه ما فقط 50 لیتر آن هم از پساب است که اشتغال‌زایی بالایی به همراه خواهد داشت.
به گفتۀ وی سرمایه‌گذاری کنونی باعث اشتغال جوانان بیکار با مقاطع تحصیلی پایین و جلوگیری از مهاجرت شده و تنها درخواست ما حمایت واقعی مسئولان است تا این روند ادامه‌دار باشد.

رفع مشکلات سرمایه‌گذاران و توسعه اقتصاد استان
پینگ های شان، مدیرعامل کارخانه چدن کویر خاوران خوسف نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: در این کارخانه 106 نفر نیروی چینی فعالیت می‌کنند که هر ساله برای آنها پروانه اقامت و ویزای کار تمدید می‌شود.
وی ادامه داد: اما در سال جاری برای 5 نفر این پروانه تمدید نشد و دلیل این بود که در جامعه‌المصطفی‌العالمیه تحصیل حوزوی داشته و باید به کشور خود برگشته و فقط مبلغ اسلام باشند.
به گفتۀ وی بعد از پیگیری از خود این دانشگاه، اعلام شد که با ویزای تحصیلی نمی‌توانند مشغول به کار شوند و اگر به کشور خود بازگردند و باری دیگر با ویزای کار وارد کشور شوند هیچ مشکلی وجود ندارد، ولی هنوز مجوز و پروانه اقامت برای این افراد صادر نشده است.
مدیرعامل کارخانه چدن کویر خاوران خوسف تأکید کرد: من و اجداد من مسلمان هستند و تمایل دارم افراد مسلمانی که مورد تأیید هستند در کارخانه مشغول باشند و این 5 نفر نیز افراد معتمدی هستند، که درخواست حمایت مسئولان برای رفع این مشکل را دارم.
پینگ های شان اعلام کرد: تنها درخواست ما به عنوان سرمایه‌گذار ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و جلوگیری از شایعات بدون اساس است تا بتوانیم بدون مشکل فقط به دنبال توسعه و ایجاد اشتغال بیشتر باشیم.
وی درخواست کرد: مسئولان استانی و مسئولان امنیتی همواره به کارخانه بیایند و با بازدید از آن علاوه بر دیدن درستی کار، از مشکلات هم آگاه شوند و در کنار هم گامی برای توسعه این استان برداریم.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.